Auteur Topic: Sewellia lineolata  (gelezen 12126 keer)

t gurpje

• Gast
Sewellia lineolata
« Gepost op: december 29, 2011, 13:59 »
Om te een begin te maken voor een artikel over de sewellia maak ik alvast een topic aan
Betekend dus dat de informatie in dit topic niet volledig is!

Sewellia lineolata in het aquarium

Een prachtige visje, een aanwinst voor ieder aquarium, maar niet geschikt voor ieder aquarium.
In het volgende artikel zal ik jullie laten zien wat nodig is om Sewellia lineolata te houden.

Gedrag

Van nature is de Sewellia lineolata een voorzichtig visje, absoluut niet agressief tegen andere soorten.
Tegen soortgenoten kunnen de Sewellia lineolata's wel agressief zijn, zij zullen elkaar regelmatig opjagen.
Tijdens dit opjagende gedrag zullen ze elkaar overigens niet verwonden.

Sewellia lineolata zullen door de hele bak te vinden zijn.
Het liefst zullen ze bij stenen zitten, of op de bodem opzoek naar voedsel.
Daarnaast zitten ze vaak op ruiten of op de achterwand of op planten, in voorbereiding op het zweven.
De Sewellia lineolata zweeft of zwemt dan met zeer snelle bewegingen, hiervan kunnen andere vissen schrikken.

Aanschaf
Als je ooit Sewellia lineolata's in de winkel hebt gezien, zal het je waarschijnlijk wel zijn opgevallen zijn dat deze visjes vrij duur zijn.
Dit komt omdat de Sewellia lineolata niet in grote aantallen in een zak kunnen, de kosten van import zijn hierdoor hoog.
Sewellia lineolata staat er namelijk om bekend dat het een visjes is met een grote zuurstof behoefte.
Het is dan ook verstandig om voor aanschaf van de Sewellia lineolata je aquarium goed ingericht te hebben.

Inrichting van het aquarium
Ondanks dat de Sewellia lineolata tijdens transport een grote zuurstofbehoefte heeft, is dat niet zo in het aquarium.
De meeste aquariums bevatten genoeg zuurstof voor dit visje, dit betekent dus dat ze in een gezelschap aquarium zouden kunnen.
Het aquarium mag overigens geen CO2 toevoegingen hebben.

De Sewellia lineolata is een groepsdier, minstens 5 a 6 exemplaren zijn aan te raden in een bak van 80cm.
De beste ondergrond is afgerond grind of andere afgeronde stenen worden gebruikt, zand wordt ook door deze visjes gewaardeerd.
Voor filters heeft de sewellia dezelfde eis als de meeste gezelschapsvissen, 2-3 keer de bak inhoud.
Echter wordt één of meerdere punten met veel stroming erg gewaardeerd.

Echter stelt de Sewellia lineolata wel een aantal dingen op prijs in het aquarium.
Op stenen voelt de Sewellia lineolata zich het beste thuis, in de buurt van stenen zal je dit visje dan meestal ook vinden.
Hout en planten zal je ze ook vaak bij vinden, ze zullen dit gebruiken als rustplaats, om vervolgens door de bak te zweven.

Voeding
Sewellia lineolata is een alleseter, in de natuur eten ze vooral bacterien maar ook insecten.
Maar de Sewellia lineolata heeft een zeer kleine mond, hierdoor kunnen ze niet al het voer eten.

In het aquarium eten Sewellia lineolata's vooral restjes voer, algen, voedingstableten en bacterien.
Vooral restjes klein diepvries voer wordt door de Sewellia lineolata gewaardeerd.
Als deze tussen grind en stenen vast komen te zitten zijn ze een uitstekend maal voor de Sewellia lineolata.

Let wel op, de Sewellia lineolata is geen voedsel concurrent, ze apart voeren kan het beste in het donker worden gedaan.
Echter zal deze vis makelijk aan zijn maal komen door van de restjes te leven.

Geslachtonderscheiding
De makelijkste manier om het verschil te zien tussen de geslachten is als ze op de ramen hangen.
Onderstaande foto laat het verschil in kop duidelijk zien.
De man is vierkanter terwijl het vrouwtje spitser is bij de neus.

Kweek
Over de kweek bij de Sewellia lineolata is nog niet veel bekend.
Regenseizoen kan worden nagebootst met hoge temperatuur (25-26 graden) gevolgd door verversen met koud water.
De mannelijke Sewellia lineolata zal vervolgens de vrouw in openwater proberen te duwen.
Tijdens dit proces worden waarschijnlijk de eitjes afgezet, zodat deze naar rustiger water kunnen stromen.

Let wel op dat de eitjes van de Sewellia lineolata in de filter terecht kunnen komen, op passen bij het schoomaken dus!

De jongen zullen vervolgens tussen de kieren van stenen of grind opgroeien, zodra ze zichtbaar zijn voeren met klein voer.
Zodra de jongen groter zijn dan 7 mm kunnen ze bij de ouders geplaatst worden.

Natuurlijke omgeving

Van nature komt de Sewellia lineolata uit Vietnam, hier leeft het visje in snelstromende rivieren.
De rivier bestaat uit stukken rivier die uitmonden in kleine poeltjes of (zeer) kleine watervallen.
Doordat het water deze watervallen passeert, is het water zeer zuurstofrijk en helder.
De helderheid, in combinatie met het felle zonlicht, zorgen voor goede algengroei.
Opvallend aan de rivieren waar ze in leven is dat de ondergrond bestaat uit alleen maar stenen, al het zand en alle planten worden weggespoeld.

Regenseizoen
Tijdens het regenseizoen verandert er veel aan de leefomgeving van Sewellia lineolata.
De grote hoeveelheid regen die dan valt zorgt ervoor dat de rivieren uit hun oevers treden.
Hierdoor wordt het rivierwater troebel en kunnen de Sewellia lineolata buiten de rivier belanden, in zachtstromend water.

Foto's

« Laatst bewerkt op: september 29, 2013, 11:16 door Roy_C »

Kevin

• Gast
Re: Sewellia lineolata
« Reactie #1 Gepost op: december 29, 2011, 16:35 »
 :icon_thumleft:
Erg handig artikel, kan ik zeker gebruiken. :D

t gurpje

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: december 29, 2011, 16:46 »
Gelukkig maar, want daar doen we het voor.
Moet het nog even paar keer nalezen voor het helemaal goed is, sluipen altijd wel een paar kleine foutjes in  :^_^U:

Daarna nog een paar foto's bij (hopen dat ik een man en vrouw voor de camera kan krijgen)

mufin

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: december 29, 2011, 18:07 »
Genoten van je stuk Hans,
dank je wel daarvoor
weet dat ik er zeker nog 2 moet aanschaffen :hearteyes: :hearteyes: :hearteyes:
Hier zijn ze erg actief,en met voeren schromen ze niet om een corydoras weg te jagen :D

FrankvdB

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: december 30, 2011, 09:50 »
mooi artikel zo!! tnx :D

essiegirl1991

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: januari 03, 2012, 17:13 »
Mooi artikel schat.
Had al met je afgesproken dat ik als ik een nieuwe bak heb we er 3 inzetten ^^.

Vincentp

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: januari 04, 2012, 10:09 »
Tof om te zien dat de hillstreams aan de orde komen :)

Alleen wel een paar opmerkingen.

Iedere hillstream loach kan in een gezelschaps aquarium, maar zal zich het beste voelen wanneer er veel zuurstof en veel stroming in de bak is.

En verders staat hier een heel leuk uitgebreid stukje over de kweek ;)

http://www.loaches.com/articles/breeding-sewellia

Ben je ook van plan zulke handleidingen te schrijven voor andere loaches? zoja wil ik best helpen :)

FrankvdB

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: januari 04, 2012, 10:10 »

Ben je ook van plan zulke handleidingen te schrijven voor andere loaches? zoja wil ik best helpen :)

ik vind de teamgeest erg goed man die hier aanwezig is :D

t gurpje

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: januari 04, 2012, 16:01 »
Stroming weet de sewellia inderdaad wel te waarderen, dat is zeker ;)
Maar ben zelf van mening dat de sewellia ook uitstekend in gezelschapbak kan.
Natuurlijk wel de inrichting op ze aanpassen, weet niet of je weet hoe mijn bak eruit ziet?
Zou je ook zeggen dat dat ongeschikt is voor de sewellia?

Heb over de sewellia geschreven omdat ik ze zelf heb.
Maar ben natuurlijk bereid om ook over andere loaches te schrijven, en als jij dan suggesties hebt of opmerking zijn die zeker welkom ;)

Vincentp

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: januari 04, 2012, 16:09 »
Stroming weet de sewellia inderdaad wel te waarderen, dat is zeker ;)
Maar ben zelf van mening dat de sewellia ook uitstekend in gezelschapbak kan.
Natuurlijk wel de inrichting op ze aanpassen, weet niet of je weet hoe mijn bak eruit ziet?
Zou je ook zeggen dat dat ongeschikt is voor de sewellia?

Heb over de sewellia geschreven omdat ik ze zelf heb.
Maar ben natuurlijk bereid om ook over andere loaches te schrijven, en als jij dan suggesties hebt of opmerking zijn die zeker welkom ;)

Ik weet hoe je bak eruit ziet, en als een diertje blijft leven is het goed toch.
Maar ik had het meer over de optimale eisen.
Maarja dat is hetzelfde als een dwergcichlide kenner verteld dat een rami bv. niet in een gezelschapsbak kan... maar mij hoor je niet :P

maar mocht je verders nog plannen hebben en hulp kan waarderen geef maar een brul :)

SimplePortal 2.3.4 © 2008-2011, SimplePortal