Auteur Topic: Garnalen en warmte  (gelezen 167 keer)

Offline Bindi

• Moderator
  • Forum Verkenner
Garnalen en warmte
« Gepost op: juni 02, 2019, 15:18 »
Het word weer warmer.
Garnalen kunnen slecht tegen warmte, boven de 25 a 26 gr, kunnen je garnalen dood gaan, dit geld voor de meest gehouden garnalen.
Doe nooit een verwarming in je bak, is bij garnalen niet nodig, mits ze op een kamer temperatuur van rond de 20 overdag en tot 16 snachts hebt staan.
Mocht je ze bij vissen hebben die wel warmte nodig hebben, zet de verwarming dan niet hoger dan 22 of 23 gr.
Bij warm weer. Doe het licht boven de bak uit en zet de eventuele kap open.
Meer info volgt later.

Offline TonHageraats

• Forum Verkenner
  • *
  • Geslacht: Man
Re: Garnalen en warmte
« Reactie #1 Gepost op: juni 12, 2019, 12:51 »
Ook een kleine koeler (fan) kan uitkomst bieden, de grootte afhankelijk van de bak.
« Laatst bewerkt op: juni 12, 2019, 13:00 door TonHageraats »

Offline Bindi

• Moderator
  • Forum Verkenner
« Reactie #2 Gepost op: juni 15, 2019, 08:23 »
Hee hallo Ton.
Bedankt voor de aan vulling  :)

Offline chintsai

• Newbie
  • *
« Reactie #3 Gepost op: juni 17, 2019, 15:31 »
Heb het altijd op 24 staan. Elke zomer wordt het weer een gevecht tegen de warmte voor die beesten.

Offline Bindi

• Moderator
  • Forum Verkenner
« Reactie #4 Gepost op: juni 19, 2019, 08:22 »
ja dat klopt, vind dit zelf ook een nadeel van het houden van garnalen, zeker tijdens vakantie, of als je een dag weg wilt, dan ga ik niet het raam op een kier laten staan om de buis van de airco er uit te kunnen laten hangen,  en een airco is echt wel nodig, de zon staat hier vol op de ramen + als je veel bakjes hebt, ga je ook niet zo snel een aquarium ventilator voor 12 bakjes kopen.
Ik ben dan ook nu bezig om grotere bakken te plaatsen, zodat ik minder bakken heb en dit wel kan doen.

Offline armand

• Super Forumer
« Reactie #5 Gepost op: juni 19, 2019, 20:28 »
Wat voor verlichting zit erboven.
Ik heb zelf een bak met LED verlichting van Juwel.
Dat scheelt in de zomer zeker 8 graden.

De bak komt nu echt tot 27/28 graden. Voorheen moest ik koelen met elke dag vers water en ijs.
Nu dus niet meer :)

Offline Bindi

• Moderator
  • Forum Verkenner
« Reactie #6 Gepost op: juni 20, 2019, 08:45 »
De verlichting zijn van die Dennerle lampen. die kreeg ik er bij of had ze zelf gekocht.
Ik ben dan ook bezig om de bakken wat moderner te krijgen, ivm verlichting.En grotere bakken Maar dat kost tijd, ivm er nu veel jongen rond lopen en die bijna niet te vangen zijn.
Voor nu, doe ik de verlichting gewoon uit, niet de hele dag uit hoor, anders krijgen mijn mossen te weinig licht.

Offline Chantal

• Beheer
  • Aquaprater
  • Geslacht: Vrouw
  • I'm lovin' it!
« Reactie #7 Gepost op: juli 09, 2019, 16:42 »
Ik doe helemaal niets met de warmte, voor elk dier die ik heb niet. En ze hebben nergens last van...

Offline Bindi

• Moderator
  • Forum Verkenner
« Reactie #8 Gepost op: juli 12, 2019, 22:06 »
Ik zal wel moeten, de zon staat hier op mijn woonkamer raam en de temperatuur loopt dan echt heel er op.
Ik heb wat soorten garnalen die er toch echt bij gaan liggen als ik het niet wat koeler maak + heb ik een hondje met een aangeboren hartafwijking, beestje krijgt het spaans benauwd boven de 23 gr gaat ze hoesten.

Offline Chantal

• Beheer
  • Aquaprater
  • I'm lovin' it!
« Reactie #9 Gepost op: juli 25, 2019, 18:28 »
Vervelend zeg, enige is dat ik de lamp uit houdt overdag maar verder ook helemaal niets en voor ons zelf houd ik met hitte alles potdicht maar that's it. Succes met deze warmte allemaal!

Offline armand

• Super Forumer
« Reactie #10 Gepost op: juli 26, 2019, 23:01 »
De verwarming slaat hier zelfs nog aan. En dat terwijl het 28 graden is in de woonkamer.

Offline Bindi

• Moderator
  • Forum Verkenner
« Reactie #11 Gepost op: juli 28, 2019, 21:09 »
Hu je bedoeld de verwarming in de bak ? of in de woonkamer zelf.
Als de verwarming in je bak nog aan gaat, dan is hij volgens mij kapot, of je hebt hem op een hoge temperatuur staan.
Verleden zomer ben ik 2 groepen garnalen kwijtgeraakt door de aan houdende warmte, gelukkig zitten er dit jaar tot nu toe wat koelere dagen bij, alle bij de groepen waren Taiwan bee, de rode en de zwarte, ben ze nu weer aan het opkweken.
Nou is het wel zo dat Neo garnalen er beter tegen kunnen, dan de Caradina garnalen, en ik heb alleen maar caradina.

Offline armand

• Super Forumer
« Reactie #12 Gepost op: juli 28, 2019, 22:17 »
De verwarming is niet stuk.
Het komt meer doordat er veel beweging in het bovenste deel van mijn water waardoor het alsnog lekker afkoelt. Daarbij staat de verwarming op 26 graden. En hoger wordt de temperatuur ook niet in de bak.

Dus dat zit wel goed :)

Maar verder kunnen alle dieren in mijn bak tegen deze temperaturen en krijgen de vissen met verversen altijd lekker koud water. Bevorderd de kweek.

Offline Bindi

• Moderator
  • Forum Verkenner
« Reactie #13 Gepost op: juli 31, 2019, 15:22 »
Weer wat bij geleerd  :)
Ik ben echt nog een beginner op vissen gebied, en moet best veel in mijn hoofd stampen, maar het leren gaat de goede kant op.
Bv 26 gr, sta ik niet echt bij stil, heb altijd alleen garnalen bakjes gehad en daar van zijn er naar mijn weten een paar soorten die graag op die temperatuur zitten. en die heb ik niet.

Offline Chantal

• Beheer
  • Aquaprater
  • I'm lovin' it!
« Reactie #14 Gepost op: augustus 03, 2019, 18:23 »
Haal de verwarming sowieso maar uit de bak haha. Eigenlijk heeft geen enkele vis het nodig, het is zelfs beter om vissen op kamertemp te houden, leven ze langer. :)
Ook garnalen hebben dat helemaal niet nodig hihi

Offline Bindi

• Moderator
  • Forum Verkenner
« Reactie #15 Gepost op: augustus 05, 2019, 09:37 »
Helemaal met je eens, ik heb alleen in 1 bak in de winter een verwarming hangen en dat is bij mijn aura blue garnalen.
Deze garnalen houden van een temeratuur van ong 22 gr.

Offline armand

• Super Forumer
« Reactie #16 Gepost op: augustus 05, 2019, 21:47 »
Als ik mijn vissen uit deze omgeving haal heb ik nooit een kweek weer ( of een kweek poging )
Ik ververs altijd met koud water uit de kraan. Daarmee geef ik hun het gevoel van een mooie regenbui en dat werkt altijd weer. Ga ik nu de temperatuur naar beneden brengen dan schimmelen de eitjes de bak uit.

Anders had ik ook echt wel zonder thermostaat gewerkt is veel natuurlijker :)

Offline Bindi

• Moderator
  • Forum Verkenner
« Reactie #17 Gepost op: augustus 07, 2019, 18:18 »
Ik ververs elke week 5 liter koud kraan water in mijn 60 bak, weet alleen niet of de Rasbora hier tegen kunnen ?
De ph van mijn kraan water is 7, dus dat is makkelijk, de Corry,s gaan de dag er na eitjes leggen, zeker de Albino, Nog geen baby albino gezien hoor, want ze worden net zo hard weer van het raam gepeuzeld.
Wel heb ik al hele goede verhalen gehoord van een pil uit china, deze pil zou in aquariums al voor hele goede resultaten hebben gezorgt, de pil Nitrificeert namelijk.
Wij garnalen mensen zijn hier al een tijdje mee bezig en het werkt zo goed dat, sommige van dit groepje zonder filter en zonder GH + aan het testen is, 1 bak loopt al 5 maanden op deze manier.
Ik zelf had ook een test gedaan, door niet meer te verversen, nu krijg je wel in de eerste instantie meer jonge garnalen, maar ik mat toch amonium in de bak, en ben toen direct met deze test gestopt. Maar de mensen waar ik het over heb, doen er meer pillen in dan ik had gedaan, vind het wel leuk om zulke dingen uit te testen, want als niemand dit soort dingen doet blijven we stil staan  :)

Offline Chantal

• Beheer
  • Aquaprater
  • I'm lovin' it!
« Reactie #18 Gepost op: augustus 08, 2019, 12:37 »
Bindi, kun je me hier in een privebericht meer over vertellen? Ik ben natuurlijk ook helemaal van de garnalen en vind dit soort dingen dan erg interessant!

Offline armand

• Super Forumer
« Reactie #19 Gepost op: augustus 08, 2019, 22:20 »
De rasbora die ik heb en al heb gehad in het verleden vonden dit geen probleem.
Dan komen de dieren zelfs nog beter op kleur.

SimplePortal 2.3.4 © 2008-2011, SimplePortal