Auteur Topic: Wazig 60 cm aquarium  (gelezen 58 keer)

Offline Bindi

• Moderator
  • Forum Verkenner
Wazig 60 cm aquarium
« Gepost op: juni 01, 2019, 08:43 »
Wie kan mij op weg helpen ?
Ik heb een 60 aquarium en het loopt voor geen meter.
Ik heb al jaren garnalen nano bakjes met ph verlagende bodem, dit werkt super. dus heb wel enige ervaring hier mee opgedaan.
Maar een normale  vis aquarium opstarten, dat is toch wel weer andere koek en voor mij nieuw.
De bak is 60, 30 , 30, de bodem is een afgeronde grind korrel en er hangen 2 filters in, dit zijn binnen filters ivm ik die nog had liggen, de filters hebben een uitstoot oftewel door stroming van 500 liter per uur, is dit te veel ?
ook heb ik best veel Cory in de bak zitten, ben met 5 begonnen en heb er nu rond de 25 panda in zitten, ze slopen mijn planten, en vinden het echt een sport om ze uit de grond te woelen, met het gevolg dat ik iedere dag plantjes terug kan zetten, dus naar mijn idee mogen er wel wat vissen uit.
Verder zitten er rond de 20 endler guppen in, denk dat het toch best een te veel aan vis is in deze bak.
Wie kan mij verder op weg helpen ? zodat ik wat meer leer over het houden van een aquarium. :)

Offline Bindi

• Moderator
  • Forum Verkenner
Re: Wazig 60 cm aquarium
« Reactie #1 Gepost op: juni 02, 2019, 10:17 »
ik heb drijf planten toegevoegd, de wortels zijn lekker lang en ik hoop dat ze flink hun best gaan doen, om de bak weer helder te krijgen, de visjes zijn er in ieder geval blij mee  :)

Offline Chantal

• Beheer
  • Aquaprater
  • Geslacht: Vrouw
  • I'm lovin' it!
« Reactie #2 Gepost op: juni 07, 2019, 14:34 »
Sorry kan je helaas niet helpen, maar de wortels zitten dan wel los in het grind denk ik?
Ik heb nooit problemen gehad met cory's die de planten eruit woelen..

Offline Bindi

• Moderator
  • Forum Verkenner
« Reactie #3 Gepost op: juni 07, 2019, 16:08 »
Het zijn de panda ook niet maar de Albino, die zijn best flink van stuk ong 7 cm en die doen dit, ze knallen vol plezier door de bak en nemen dan de planten mee  (laugh)
Ik ga nieuwe planten kopen, deze zijn helemaal dood, er is geen plantje meer in leven.
Het gaan deze keer wat grovere planten worden dan eerst, zodat ze meer moeite hebben om ze uit de grond te krijgen, er komen er aardig wat in te staan, wat voor mij natuurlijk ook erg leuk is om te doen, bakkie inrichten  :)

Offline armand

• Super Forumer
  • Geslacht: Man
« Reactie #4 Gepost op: juni 07, 2019, 21:56 »
Ik zou de wazigheid er uit halen door de stroming eens te veranderen. Oppervlakte stroming.
Verder geef je al aan het bestand uit te dunnen. Dat zou ik ook doen want er zich wel teveel in. Je hebt maar 2 interne filters ( Die nemen niet veel rommel op )

Verder kun je eens bacteriën toe kunnen voegen of water en filtermateriaal uit de andere bakken.
Een externe filter is eigenlijk wel een aanrader omdat daar gewoon meer bacteriën in kunnen leven wat de bak en waardes stabieler houd.

Andere opties zijn.
Ander voer gebruiken.
Water iets vaker wisselen, bodem hevelen en gewoon wat water verwijderen.

And last but not least.
De waterwaardes testen ;)

Offline Bindi

• Moderator
  • Forum Verkenner
« Reactie #5 Gepost op: juni 08, 2019, 16:01 »
Bedankt voor de info.
Ik ga de uitstroom veranderen, wil wel graag een buiten filter, maar eerst planten kopen.
Filter van mijn andere bakjes uitknijpen in de vis bak is wel een goed idee, ga ik doen.
Cory panda mogen er best wel ong 10 van uit, deze kan ik desnoods verdelen over mijn andere bakken, dit gaat vaak prima met garnalen, heb pas een 50 bak klaar en daar zitten sinds gister garnalen in, dus over een week een 5 tal panda er bij.

Offline chintsai

• Newbie
  • *
« Reactie #6 Gepost op: juni 17, 2019, 15:32 »
Een goed extern filter helpt, je weet welke ik heb.

Het is altijd heel mooi een zoveel doorstroming per uur maar eigenlijk is dat grote onzin. Als het water snel door het filter heen gaat en er dus snel ook uit is dan helpt het vrij weinig. Een aquarium kan je beter houden met een filter dat 20% van het aquarium aan filter materiaal heeft.

SimplePortal 2.3.4 © 2008-2011, SimplePortal