Auteur Topic: zeewater en zoetwater aquarium algen vrij ???  (gelezen 767 keer)

anemoon

• Gast
zeewater en zoetwater aquarium algen vrij ???
« Gepost op: juni 01, 2015, 22:04 »
graag had ok mijn vraag willen stellen  in topic  :  Techniek zoutwater

ik weet dat er veel aquarianen in hun zeeaquarium  prachtig mooi levend steen hebben zitten.
mooie stenen zonder algen,   echte aquarium  algen vrij  zoals in de winkel.
nu stel ik mij de vraag hoe jullie dat doen ? 

ik las van iemand die daarvoor een UV  lamp op zijn aqarium  heeft zitten.
een UV-lamp dat is  bedoeld  voor een siervijver .   
die UV lamp  zou inderdaad alle algen van het levend steen doen .

ik hebt ooit real reef rocks gebruikt, en was er niet echt tevreden over, na twee maanden stonden die reef rocks echt onder de algen, niet om aan te zien.

zou die UV lamp  echt werken op die algen te voorkomen ?   het dood niet alleen de algen cellen maar ook de slechte bacterién zodat de vissen geen witstip meer zouden krijgen.

hoe denken jullie daarover ? 

lekkie0104

• Gast
Re: zeewater en zoetwater aquarium algen vrij ???
« Reactie #1 Gepost op: juli 05, 2015, 20:48 »
Een UV lamp dood niet alleen algen, bacteriën, virussen(?) en parasieten. Nou is een UV lamp één van de verschillende opties om een aquarium alg vrij te houden. Wat vaak bij zoetwater bakken worden gedaan is om de fosfaat en nitraat gehalte op peil te houden voor de planten. Deze zorgen er weer voor dat algen de kans niet krijgen om te groeien. Dat doet men ook wel bij zoutwater heb ik begrepen, koralen hebben namelijk ook fosfaat en nitraat nodig om goed te kunnen groeien.

Een bak 100% algenvrij houden is haast onmogelijk, ook in kraanwater zitten algen die kunnen uitgroeien tot enorme plagen bij bepaalde omstandigheden. Wil je meer lezen om algen weg te krijgen bij zoetwater? Dan zou ik deze link is doorlezen.

By the way; witte stip zijn geen bacteriën, maar parasieten ;)

SimplePortal 2.3.4 © 2008-2011, SimplePortal