Auteur Topic: japonica's ineens boven bij de filter  (gelezen 1018 keer)

garnaaltje90

• Gast
japonica's ineens boven bij de filter
« Gepost op: januari 25, 2015, 04:14 »
Halloo,

Mijn vraag gaat over mijn 80cm bak.
Wat ik er in heb zwemmen,
5 japonica's (3 oude en 2 jonkies)
Verdwaalde vuurgarnaaltjes (+-2)
2 kleine anicstrus
1 kleine algeneter
1 rasbora hengeli
3 dwerggouramies (2 vrouwtjes en 1 man)

Ik had eerder een koppeltje gouramies waar t mannetje van is overleden, dus had alleen het vrouwtje nog over. Nu heb ik vrijdag weer een koppeltje dwerggouramies erbij gehaald en vond dat mijn 3 volwassen japonica's ook wel 2 vriendjes/vriendinnetjes er bij mochten.

Alleen nu ik de nieuwe vis/garnalen erbij in heb valt mij ineens op dat de volwassen japonica's boven bij de uitstroom van mn filter zitten. Net in het stuk waar geen stroming zit (standaard juwel binnenpomp)

Heb dinsdag mijn bak opnieuw ingericht en toen deden ze dit nog niet, het is pas vanaf dat de nieuwen erbij zijn. Verder heb ik niks met het water gedaanxgeen nieuwe planten.

Wat kan dit betekenen? Zullen ze hieraan moeten wennen of kan er iets met de waardes ineens veranderd zijn?
Wat kan dit betekenen?

Heb eerder vissen erbij gedaan en toen gebeurde er niks.

Hoop dat iemand mij kan helpen, alvast bedankt :)

NikitaR

• Gast
Re: japonica's ineens boven bij de filter
« Reactie #1 Gepost op: februari 23, 2015, 14:31 »
Hoi,
Mijn japonica's doen ook al zo raar. Ze durven alleen op het glas te zitten of op het filter. Misschien zijn ze bang voor de vissen? (Bij jou is dat niet echt logisch want je hebt geen grondvissen, maar ik heb wel corydoras (Ze zijn erg druk) )

Offline Chantal

• Beheer
  • Aquaprater
  • Geslacht: Vrouw
  • I'm lovin' it!
« Reactie #2 Gepost op: februari 23, 2015, 14:44 »
Mijn grote Japonica's (amano) zitten ook bij andere vissen, corydorassen in en vertonen dit gedrag niet.
Ze verstoppen zich veel onder het hout of in de stenen die wij hebben in het aquarium.
Wanneer ze door de bak heen zwemmen als gekken, kan het zijn dat er een vrouwtje verveld is. De mannetjes ruiken dat en willen haar bevruchten. De eieren zullen echter niet uitkomen, die overleven het aan in brakwater.

Wat zijn jullie waterwaardes?

Offline Roy_C

• Aquaprater
« Reactie #3 Gepost op: februari 23, 2015, 19:17 »
Vissen garnalen die ineens boven gaan zwemmen is nooit goed. Ik zou gewoon 50% waterwisselen, toevallig flink in de bodem liggen woelen toen je de inrichting had veranderd?
200x60x60 Zuid Amerika

www.aquapraat.nl Het gezelligste aquarium forum van Nederland en Belgiƫ.

NikitaR

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: februari 26, 2015, 20:08 »
Die heb ik niet gemeten. :)

lekkie0104

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: maart 01, 2015, 00:08 »
Die heb ik niet gemeten. :)
Waterwaardens zeggen veel over een aquarium. vissen die ziek worden of zomaar dood gaan kan vaak komen door verkeerde waterwaarden. Te hoge giftige stoffen als nitriet en ammonia/ammonium bijvoorbeeld. Neem anders een potje aquarium water en ga langs een aquariumzaak. Vaak kan je daar gratis het water laten testen. Schrijf dan ook gelijk de waterwaarden op.

garnaaltje90

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: maart 29, 2015, 12:01 »
Sorry voor de hele late reactie maar er was uiteindelijk niks aan de hand ;) denk dat ze ff moesten wennen ofzo

Offline Bindi

• Moderator
  • Forum Verkenner
« Reactie #7 Gepost op: juni 07, 2019, 16:27 »
Japonica garnalen. deze garnalen jagen in groepen, ze gaan dan op een rustige plek zitten en wachten af, dan zie je ze ineens op een andere garnaal jagen, bv een vuurtje.
Ook zie je dit zelfde gedrag als ze wachten tot een vrouwtje vervelt is, dan hangen de mannen ergens te wachten  :D

SimplePortal 2.3.4 © 2008-2011, SimplePortal