Auteur Topic: Hoe lang de verlichting aan  (gelezen 9124 keer)

SjoerdB

• Gast
Hoe lang de verlichting aan
« Gepost op: maart 03, 2012, 08:39 »
Hallo,

Als beginnend aquarist, of aquariaan, lees je heel veel op de verschillende fora. Heel erg fijn dat er zoveel informatie is maar ook heeel erg verwarrend omdat je vaak tegenstrijdigheden leest.

Als je wilt genieten van je aquarium dan zou de verlichting aan moeten zijn op de momenten dat jij erbij bent (of kan zijn). Het is natuurlijk niet aantrekkelijk om tegen een donker aquarium aan te kijken.

Watvoor richtlijnen houden jullie aan als het gaat om hoelang de verlichting aan zou moeten.

mvg
Sjoerd

Ralph

• Gast
Re: Hoe lang de verlichting aan
« Reactie #1 Gepost op: maart 03, 2012, 09:24 »
Hallo Sjoerd,
Volgens mij kan je je verlichting rond de 8 a 9 uur aanlaten. Sommige hebben hem ook 12 uur aan, maar dat moet je voorzichtig opbouwen. Daarnaast weet ik niet of 12 uur wel wenselijk is.
Met een tijdklop kan je er ook voor zorgen dan hij pas rond 10:00 uur in de ochtend aangaat en rond 21:00 uur uit. Pas het tijdschema wat aan wanneer jij thuis bent.

Simon

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: maart 03, 2012, 09:37 »
maar zoals ralph zegt bouw het rustig op want anders kan je last van alg krijgen

Rita M

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: maart 03, 2012, 12:45 »
Hey Sjoerd, iv m mijn werk waar men mij normaal gesproken graag om 8:00 zien binnen komen  (mrgreen) gaat  de verlichting in mijn bak pas laat aan.
De vissen mogen lekker wakker worden van het natuurlicht en om 11:00 uur gaat mijn achterste unit aan met 1x standaard juwel T5 54 W en 1 x Dennerlee Trocal plantenlicht.

Om 12:00 uur gaat de voorste unit aan met 2x standaard juwel 54W, deze gaat om 19:30 weer uit en de achterste unit gaat om 23:15 uit.

Dan is ondertussen om 23:00 mijn blauwe led aangegaan tot 23:45.

Ik wil wel lekker van de bak kunnen genieten hoor wanneer ik thuis ben   :D

SjoerdB

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: maart 03, 2012, 18:06 »
Het probleem is dat er bij ons altijd mensen overdag thuis zijn en je dus al snel geneigd bent om de lamp maar aan te doen als er iemand wakker is.

Dat van de algen kan ik wel beamen, er zit nu een bruine alg in en ik wil ook niet gelijk met de chemokar door de bak.

Nu staat de bak van 10.00 -22.00 aan (licht) Moet ik dit terug brengen naar een uur of 10?

Rita M

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: maart 03, 2012, 20:49 »
Bruine alg is onderdeel van het opstarten, niks aan doen gaat vanzelf weg. Verder koop je voor 4 euro een tijdschakelaar bij bv Bl*kk*r en dan heb je nooit meer omkijken naar de bak.
Van 10 tot 22 kan maar niet in een keer veel meer uren extra, dan eerst even rustig opbouwen om alg explosie te voorkomen.

SjoerdB

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: maart 03, 2012, 21:03 »
Fijn om te horen dat dit vanzelf weg gaat.
Ik heb de tijd nu aangepast van 12 -21 en laat dat maar eens een tijdje zo staan.

Wel jammer dat je tegen en donkere bak aan zit te kijken, maar goed het is voor een goede zaak.

bedankt voor alle tips

Ralph

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: maart 04, 2012, 09:34 »
Je kunt het langzaam uitbouwen Sjoerd. De mijne gaat nu om 10:00 uur aan en rond 21:00 uur uit. De bak draait nu ook bijna drie kwart jaar zonder veel alg problemen.

FrankvdB

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: maart 05, 2012, 11:44 »
ik las iets over licht aandoen, je zou er ook wijs aan doen om een tijdklok te plaatsen en deze op vaste tijden in te stellen zodat je geen schommelingen in het licht hebt.
Planten hebben namelijk ook een dag en een nacht ritme, overdag nemen ze afvalstoffen op welke alg kunnen veroorzaken, als je daar te veel mee wisselt krijg je ook zeker algen.

Als je langer wil genieten kun je kiezen voor avondlicht, dmv een led lampje of een spotje oid? deze kun je bijvoorbeeld een uurtje laten branden als het gewone licht uit is.

Over het algemeen is 11-12 uur een goede tijd voor de hoofdverlichting, in het begin zou ik iets rustiger aan doen en steeds een half uurtje erbij tot je aan die quota zit.

mufin

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: maart 05, 2012, 13:23 »
ik doe mijn licht rond 8 uur in de morgen aan,en tegen half 10 in de avond uit.
heb geen alg of wat dan ook.

shenkie

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: maart 05, 2012, 22:23 »
ik heb mijn verlichting van 11uur tot 22 uur aan.

Wendy33

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: maart 09, 2012, 16:26 »
Ik heb een tijdklok op mn bak staan, het licht gaat om 7.30 uur aan (voordat ik naar mn werk ga kan ik de vissenchecken) dan gaat hij om 10.30 uur weer uit en dan om 16 uur weer aan tot 23 uur. Bij elkaar 12 uur op de uren dat ik vaak thuis ben  :icon_thumleft:

JanC

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: maart 14, 2012, 10:21 »
Ik heb mijn verlichting aan van 14u00 tot 21u00 's avonds.
Ik heb dan ook geen plantenbak  :P
En als het rolluik hier omhoog is, dan is het licht genoeg voor de visjes.

kevinmaster

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: maart 31, 2012, 23:27 »
hi sjoerd..ik zou de lampen juist aan laten wanneer jij ook thuis bent!..de mijne gaan aan om 11 uur en om 23 uur weer uit maar mijn bak heeft 4 lampen die door een floramate worden aan gestuurd met 4 tyd schakelaars..en als beginner zou ik eerst met 8 a 9 uur beginnen en dan langzaam opbouwen maar dat is helemaal aan je zelf natuurlijk!..

suc6

Rowald

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: mei 20, 2012, 16:23 »
Ik heb een tijdklok op mn bak staan, het licht gaat om 7.30 uur aan (voordat ik naar mn werk ga kan ik de vissenchecken) dan gaat hij om 10.30 uur weer uit en dan om 16 uur weer aan tot 23 uur. Bij elkaar 12 uur op de uren dat ik vaak thuis ben  :icon_thumleft:

Dat lijkt mij niet heel wijs. Je verstoord het natuurlijk ritme van zowel plant als vis als je met 2 lichtperiodes werkt...

Wendy33

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: juni 01, 2012, 14:44 »
Heb dit nu sinds januari zo en alle planten en vissen doen het perfect eigenlijk. Heb ook geen last van alggroei .............

Smitie

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: juni 08, 2012, 22:40 »
Mijn licht gaat rond 12 uur aan en om 9 uur uit. Er is denk ik niet echt een vaste tijd of zo, gewoon kiezen wanneer je het liefst het licht aan hebt en daar de lichtperiode op aanpassen :)

Matouche

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: mei 08, 2017, 05:06 »
hallo mensen, ondanks de waarschuwing dat er al 60 dagen niet meer is gereageerd wil ik toch een poging wagen. Wat mij wel eens bezig houdt is het feit dat wij zo natuurlijk mogelijk proberen bezig te zijn. Zo gaat de verlichting geleidelijk aan van laag naar volle sterkte en uit idem maar in omgekeerde volgorde natuurlijk. Aangeraden wordt om de verlichting dan 10 uur aan te laten staan. Maar dan is de verhouding licht/donker natuurlijk gezien zoek omdat de "nacht" te lang duurt. Heb ik nu een gedachtenkronkel? Ik zelf laat het zelf "bij het oude" maar het kwam zomaar bij mij op.

SimplePortal 2.3.4 © 2008-2011, SimplePortal